BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS »

Friday, December 11, 2009

Jangan jadi Pengecut!


Ketika berlakunya Perang Badar,1000 orang pasukan kafir Quraish Mekah telah berangkat ke medan Perang Badar.

RasullulLah s.a.w cukup yakin bahawa tiada jalan lain untuk menghindar daripada pertempuran darah.Suka ataupun tidak,Baginda dan jumlahnya yang hanya satu pertiga daripada jumlah musuh harus mara terus..

Memandangkan kaum Muhajirin jumlahnya minority,kemudian RasullulLah s.a.w menanti jawapan dari kaum Ansar,Rasullulalah s.a.w bersabda “Wahai manusia sampaikan pendapat anda kepadaku”

Mendengar seruan itu,Sa’ad Mua’adz,pemimpin kaum Ansar terus menjawab “sepertinya tuan menginginkan kami wahai RasullulLah?”

“Benar,aku inginkan kamu sekalian”jawab baginda.

Dan jawapan Sa’ad Mu’adz:

“Kami beriman kepada tuan dan kami bersaksi,apa yang tuan bawa adalah benar.Atas dasar itu kami telah menyatakan janji untuk sentiasa taat dan setia kepada tuan.Wahai RasulLullah,jalankan apa yang tuan kehendaki,kami tetap bersama tuan.Demi Allah seandainya tuan menghadapi lautan dan terjun ke dalamnya,kami pasti akan terjun bersama tuan.Tidak seorang pun diantara kami akan yang berundur dan kami tidak akan bersedih jika tuan menghadapkan kami dengan musuh esok hari.Kami akan tabah menghadapi peperangan dan tidak akan melarikan diri.Semoga Allah akan memperlihatkan apa yang tuan inginkan daripada kami.Marilah kita berangkat dengan berkat Allah S.W.T”

subhanalLah..indah sekali ayat ini


Dan ini pula jawapan kaum Nabi Musa ketika Nabi Musa mengajak kaumnya memasuki Palestin:

24. Mereka berkata: "Hai Musa, kami sekali sekali tidak akan memasukinya selama-lamanya, selagi mereka ada didalamnya, karena itu pergilah kamu bersama Tuhanmu, dan berperanglah kamu berdua, sesungguhnya kami hanya duduk menanti disini saja."

*****************************************

Bandingkan ucapan para sahabat RasullulLah s.a.w dengan kaum Nabi Musa a.s,walaupun ketika itu jumlah pengikut Nabi Musa jauh lebih banyak daripada pengikut RasullulLah s.a.w.

Dan apa pula jawapan kita,andainya kita disini?Ironinya generasi saat ini ini mirip dengan Bani Israel


Takut berperang...


’Berperang melawan kemungkaran hanya berlaku pada zaman nabi’

Alasanya:

..........‘Perdamain’,’Toleransi’,’Bekerjasama’...........kita ini masyarakat bertamaddun..

Sampai bilakah kita akan terus-terusan berselindung disebalik semua ini..ya! Kita ummat bertamaddun...kita ada ‘perbincangan’@’permuafakatan’@’perdamain’@’gagasan’..apa2lah..@’kita terpelajar’??

Padahal telah nyata bahawa musuh-musuh tertentu yang sepanjang sejarah tidak mungkin diajak berdamai dan bekerjasama....

Hakikatnya..

‘Pendamaian hanyalah topeng yang pastinya hanyalah MELUMPUHKAN kaum Muslimin..’

Dan berapa banyakkah sejarah yang kita perlukan untuk membuka mata kita?atau saja kita memang sudah dijangkiti penyakit bacul... atau saja hati kita sememangnya sudah hitam.. diliputi noda-noda dosa.. lantaran banyaknya makanan haram dan maksiat yang kita lakukan?

1.Panderan Diponegoro Berjaya ditangkap penjajah Belanda kerana bersedia memenuhi tawaran untuk berunding pada tahun 1830H.

2.Kerajaan Mataram,perjuangan sultan Agung berakhir apabila Amangkurat II bersedia bekerjasama dengan Belanda

3. Kisah tertakluknya Maluku juga tidak jauh bezanya.. Sultan Ternate dipaksa menandatangani perjanjian Negeri Makasar juga sama.

4.Kerajaan Israel LaknatulLah menelan bulat2 Palestin setelah sebahagian kaum Muslimin dipimpin Yasser Arafat telah menerima perdamain.Padahal berapa kali perdamaian dibuat,sebanyak itu juga pelanggaran dibuat.. hakikatnya,andai damai tidak berlabuh di bumi Palestin...Israel mungkin lebih cepat berlalu dari bumi jihad itu.

5.Tidak perlulah dijelaskan semua contoh.. andai sahabat sekalian adalah pelajar sekolah,yang pernah bergelar pelajar tingkatan satu,dua ataupun tiga..bahkan,kalau tidak pun,saya yakin perasaan inkuiri sahabat2 sekalian pasti pernah menemuinya... betapa banyak contoh-contoh di Tanah air kita sendiri yang sahabat sekalian dapat jadikan pengajaran walaupun silibusnya bersangkutan dengan Barat... andai saja kita tak butakan mata dengan keegoan..

Sebelum mengkritik tentang perjuangan.. tanya diri anda..

‘beralasankah aku?..’

Atau saja..

‘baculkah aku?..’

Kalaupun harus duduk di meja rundingan,umat islam mesti mempunyai posisi yang kuat dan boleh mengendalikan keadaan jika menemui posisi yang buntu.

Inilah yang dilakukan RasullulLah s.a.w ketika membuat perjanjian Piagam Madinah dengan Yahudi dan Perjanjian Hudaibiyah dengan kafir Quraisy.

Walaupun begitu,kadangkala rundingan menjadi jalan terakhir ketika api perang tidak sanggup tidak sanggup lagi berkobar!bukan sebaliknya.

~sekadar perkongsian dari buku,’Antara Dua Umar’-HEPI ANDI BASTONI~

*~duhai hatiku yang sentiasa lupa..usah jadi penakut~*

p/s:sila rujuk buku sebenar,mungkin saja banyak penambahan yang dibuat atas dasar-'ini blogkoooOooo....=)'

0 comments: